روش های رفع گرفتگی لوله آب و فاضلاب

روش های رفع گرفتگی لوله آب و فاضلاب

مقدمه

گرفتگی لوله های آب و فاضلاب از جمله مشکلاتی و معضلاتی می باشد که در هر خانه ای مشاهده خواهد شد. این گرفتگی می تواند در اثر رسوب عوامل مختلفی مانند چربی و نمک در لوله ها صورت گیرد. برای رفع این مشکل روش های فراوانی وجود دارد که ابتدا بایستی علت دقیق گرفتگی لوله ها را بررسی کرده و سپس اقدام به رفع آن کنیم. در ادامه این مقاله، روش های رفع گرفتگی لوله آب و فاضلاب را به طور کامل توضیح و آموزش خواهیم داد.

عوامل ایجاد گرفتگی در لوله آب

گرفتگی لوله ها می تواند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود و علائم مختلفی از جمله افت فشار آب در بخش های مختلف ساختمان مانند حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و …. مشاهده شوره های سفید در اطراف لوله ها و شیر آلات بهداشتی، اشاره کرد. در آب های لوله کشی چه سرد و چه گرم املاح و نمک های فراوانی وجود دارد، که می توانند در اثر ترکیب شدن با یک دیگر، در تاسیسات لوله کشی ساختمان ها رسوب کنند و به لوله بچسبند. سپس با کاهش قطر لوله با گذشت زمان از فشار آب کاسته شده و کم کم لوله مسدود شود. این اتفاق بیشتر در لوله کشی های آب گرم رخ می دهد. به این علت که با افزایش دما و بخار آب در لوله های گرم رسوبات در داخل لوله باقی مانده و دچار گرفتگی می شود. اما در لوله های آب سرد معمولا مواد و املاح موجود در آب با یک دیگر واکنش نمی دهند و فقط گرفتگی در اثر ته نشین شدن خاک و سنگ ریزه می باشد که در اثر جریان آب این گرفتگی رفع خواهد شد.

در صورتی که روی لوله های تنها آب شوره های سفید می توان مشکل از نشت پیدا کردن آب از لوله ها باشد که برای تشخیص این مشکل بهتر است از دستگاه نشت یاب آب استفاده کرد.

علت ایجاد گرفتگی در لوله فاضلاب

اغلب اوقات زمانی با این مشکل مواجه می شویم که تخلیه آب سینک زمان زیادی طول بکشد، بوهای نا مطبوعی از حمام، توالت و یا آشپزخانه استشمام شود و یا حتی فاضلاب از قسمت های مختلفی در ساختمان بالا بزنند. این مشکلات به وجود آمده همگی در اثر گرفتگی لوله های فاضلاب رخ می دهد که برای رفع آن روش های خانگی و غیر خانگی مختلفی وجود دارد.

گرفتگی لوله های فاضلاب می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله: رسوب روغن و چربی، گیر کردن مو و پرز در لوله های فاضلاب، کم بودن شیب لوله های فاضلاب و یا حتی گیر کردن اشیاء بزرگ و کوچک در لوله فاضلاب، اشاره کرد. دانستن علت گرفتگی فاضلاب، می تواند در پیدا کردن روش مناسب برای رفع  گرفتگی بسیار مؤثر باشد. برای رفع گرفتگی سریعا بایستی اقدامات لازم را انجام داده تا مشکلات و خسارات دیگری به وجود نیاید.

از دیگر مشکلاتی که می تواند در سیستم های لوله کشی رخ دهد، نشت از لوله های آب و فاضلاب می باشد که برای تشخیص و رفع محلی که نشتی آب از آن حاصل شده است، نیاز به استفاده از دستگاه نشت یاب آب و فاضلاب دارید. قبل از اقدام برای انجام روش های رفع گرفتگی لوله آب و فاضلاب بهتر است در ابتدا مطمئن شوید، لوله ها دارای نشت نمی باشند، سپس اقدام به رفع گرفتگی آن کنید.

آموزش از بین بردن گرفتگی در لوله های آب

روش های رفع گرفتگی لوله آب و فاضلاب

روش های مختلفی برای رفع گرفتگی و رسوب زدایی در لوله های آب گرم وجود دارد که از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. استفاده از مواد شیمیایی

مواد شیمیایی از ساده ترین روش هایی که از گذشته تا کنون برای رفع گرفتگی لوله ها استفاده می شود. این نوع مواد معمولا به صورت مایع هستند تا به راحتی در بین رسوبات لوله نفوذ کرده و گرفتگی ها را از بین ببرد. این محصولات دارای روش خاصی برای مصرف می باشند ک به طور کامل روی هر محصول توسط سازنده آن درج شده است.

  1. استفاده از سیستم رسوب زدایی

سیستم رسوب زدایی با قرار گیری روی لوله های آب گرم، پالس های الکتریکی ایجاد و مانع از ایجاد گرفتگی در لوله ها می شود. این روش بیشتر برای پیشگیری از رسوب گرفتن لوله های آب مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. استفاده از سیستم تصفیه الکتریکی

در سیستم تصفیه الکتریکی با ایجاد میدان مغناطیسی آب و املاح موجود در آب کمتر رسوب کرده و بیشتر در آب به صورت حلال می مانند. همچنین رسوباتی که از قبل در لوله ها ایجاد شده است، پس از مدتی از بین رفته و گرفتگی لوله ها رفع می شود. از مزیت های این روش نصب راحت روی لوله های آب گرم می باشد.

روش های رفع گرفتگی لوله آب و فاضلاب

  1. ریختن آب جوش در لوله

استفاده از آب جوش از ساده ترین راه ها برای رفع گرفتگی فاضلاب می باشد. در این روش ابتدا بایستی آب جوش آمده را در سینک به طور کامل خالی کرده و پس از آن صبر کنید. اگر آب رد نشد باید صبر کنید تا آب درون سینک خنک شود، سپس آب را از سینک با استفاده از لیوان یا کاسه خالی کنید و چند مرتبه این روش را تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

  1. استفاده از آویز لباس

استفاده از آویز لباس برای زمان هایی مناسب می باشد که گرفتگی لوله فاضلاب در اثر گیر کردن اشیاء یا مو و پرز در لوله باشد. برای استفاده از این روش باید تمامی قسمت های یک آویز لباس را به جز بخش قلاب آن، به طور کامل صاف کنید. پس از آن از طرف قلاب آویز را وارد لوله فاضلاب کنید و تا جایی که میله شیء گیر کرد، قلاب آویز را پایین ببرید. با استفاده از قلاب وسیله گیر کرده را به دام انداخته و با بالا کشیده و از لوله خارج کنید.

  1. استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه

برای انجام این روش ابتدا یک سوم لیوان جوش شیرین و یک سوم لیوان سرکه را با هم ترکیب کنید، سپس مخلوط ایجاد شده را درون لوله فاضلاب گرفته شده بریزد و کمی صبر کنید تا اثر کند. این روش رسوبات ایجاد شده در اثر ته نشین شدن چربی و روغن را از بین می برد.

  1. استفاده از ترکیب نمک و جوش شیرین

برای این روش نصف فنجان جوش شیرین و نصف فنجان نمک با هم ترکیب کنید و داخل لوله بریزید. مقداری صبر کنید و بعد آب گرم داخل لوله بریزید تا به طور کامل با هم حل شوند. استفاده از ترکیب نمک و جوش شیرین روشی عالی برای رفع گرفتگی های شدید می باشد.

  1. تمیز کردن لوله

برای این کار لوله U شکل زیر سینک ظرفشویی را باز کنید و آن را تمیز کنید. این لوله به دلیل شکلی که دارد، می تواند مواد را در خود به تله اندازد و راه لوله فاضلاب را مسدود کند. تمیز کردن لوله ها روشی عالی برای از بین بردن گرفتگی لوله فاضلاب می باشد.

  1. استفاده از اسید رقیق شده

در این روش بایستی حتما اسید را رقیق کنید یا از اسیدهای رقیق مخصوص باز کردن لوله استفاده کنید. چرا که استفاده از اسیدهای غلیظ در طولانی مدت می تواند باعث از بین رفتن اتصالات در لوله ها شود. اسید را درون لوله فاضلاب بریزید سپس کمی صبر کنید و در نهایت مقداری آب گرم درون لوله بریزید. این روش برای از بین بردن گرفتگی لوله ها در اثر رسوب چربی بسیار مناسب می باشد.

نتیجه گیری

باید دقت داشته باشید اگر از هر یک از روش ها استفاده کردید و نتیجه مورد نظر برای شما حاصل نشد از چند روش به طور همزمان استفاده نکنید، چرا که می تواند منجر به بدتر شدن گرفتگی لوله فاضلاب شود. همچنین برای دفع روغن ها و چربی ها بهتر است به جای ریختن درون لوله های فاضلاب، ابتدا آن ها را دون یک پلاستیک جدا ریخته و درب آن را محکم ببندید، سپس همرا با زباله ها نسبت به دفع آن ها اقدام کنید. این کار موجب می شود از رسوب کردن چربی ها در لوله های فاضلاب جلوگیری شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *